dimecres, 12 de març del 2014

Mediació, la nova justícia low cost?

Dilluns 18 de febrer de 2013, a les sis de la tarda, a l’Ateneu Barcelonès

FÒRUM DE DEBAT SOCIAL

Mediació, la nova justícia low cost?
Ponents: Lola Montejo, mediadora i membre de la Xarxa per a la Mediació i Jordi Nieva, catedràtic de Dret processal de la Universitat de Barcelona.
Moderador: Pablo Peralta
Coordinadora: Rosa Domènech

Assisteixen 54 persones.

Presentació del debat
A la xerrada d’avui entendrem què és la mediació. Per a fer-ho, comptem amb dos convidats molt preparats per introduir-nos en la temàtica. En Jordi Nieva a part de catedràtic és autor de molts llibres i estudis sobre l’àmbit social i mediació. La Lola Montejo té una àmplia experiència professional en l’àmbit de la mediació.

Intervenció de Lola Montejo
Efectivament no, la mediació no té com a objectiu ser la nova justícia low cost. Una altra cosa és que se’ns hagi confós. Aquesta és l’afirmació i la resposta a la pregunta del títol de la xerrada d’avui i és com vull començar la meva intervenció.

Desjudicialitzar els conflictes i descongestionar els jutjats, són dos conceptes que es diuen entorn de la mediació, però aquesta és molt més que això. La mediació no pertany a la justícia. Aquesta també la treballa però no li pertany.

La mediació és un procés on les parts enfrontades en un conflicte, a través del diàleg i d’un mediador, intenten arribar a una solució. La mediació fa que les persones puguin tractar el conflicte i arribar a un compromís ferm. És també participar de les solucions que plateja un tercer. Aquest procés de mediació s’utilitza en el sí de la justícia. Però val a dir que la mediació entra en la justícia quan els processos estan molt avançats.

Per entendre’ns, la mediació o la cultura de la mediació tenen per objectiu incentivar un canvi en la societat: treballant sobre el conflicte que genera malestar a través del diàleg. Això es fa en els àmbits de la justícia, en l’àmbit educatiu, en les organitzacions, en els ajuntaments, etc. És generar un canvi a través del diàleg.

El paper de la persona mediadora no varia depenent de l’àmbit de treball. Ha de ser garant del diàleg, de la veu de les parts, la imparcialitat, la confidencialitat i la voluntarietat d’entrar en el diàleg. Aquestes són característiques associades a la mediació.

Fa prop de 10 anys que es treballa la mediació en molts àmbits socials i geogràfics de Catalunya. S’està treballant i aconseguint avenços i perfeccionant l’ofici durant aquests anys.

Quin és el nexe entre justícia i mediació? És clar que la finalitat és diferent de l’una a l’altra. El tret comú més gran és que ambdues treballen per solucionar conflictes. Ni la justícia pot donar resposta a tots els conflictes ni la mediació pot solucionar tots els conflictes. Els i les mediadores el què volen és que la mediació dins la justícia sigui voluntària, les parts han de voler utilitzar la metodologia.

Des del 2001 hi ha dos lleis que regulen la mediació i les dades de persones usuàries de la mediació han augmentat de forma considerable. Ara, un dels grans reptes és solventar els grans debats interns que existeixen entre la justícia i la mediació.

La mediació existeix fora de l’àmbit judicial, altres espais on existeix la validesa de la mediació. Un exemple és la promoció que la Diputació de Barcelona ha fet entre els ajuntaments de la província. Per a la Xarxa, els Ajuntaments són un marc estratègic de treball. Qualsevol persona pot demanar un servei de mediació comunitària de forma gratuïta, i alhora, des d’un ajuntament pot ser treballat des d’altres serveis municipals i oferir una atenció més integral. També és interessant treballar amb ajuntaments perquè també hi ha cossos de seguretat que fan una primera aproximació al ciutadà.

Dins els centres de mediació també es treballa per a la prevenció, donant eines a les persones perquè puguin resoldre futurs conflictes. D’aquesta prevenció a persones més individuals s’espera que mica en mica siguin canvis que afectin al conjunt de societat.

La mediació comunitària és la millor eina per tractar conflictes, però també s’entén que tot i portar deu anys treballant es continua sent la gran desconeguda. Cal una aposta política ferma per tirar endavant la mediació comunitària: cal que la gent sàpiga que existeix la mediació i que la poden provar, i cal que el poder hi doni suport.

I per acabar, recordar els objectius de la mediació comunitària que són:
- A curt termini, seguir treballant per la mediació unint esforços
- A mig termini, compartir la mediació en una política pública i així
- A llarg termini, aconseguir el canvi de la forma de relacionar-se entre les persones i de resolució de conflictes.

Intervenció de Jordi Nieva
Els governs han vist en la mediació, una eina magnífica per solucionar conflictes tot observant altres països com per exemple els EUA. En aquest país però, la justícia no funciona. Han desenvolupat un sistema que tracta d’evitar com sigui el procés judicial. En tot això s’envolta la mediació. Des d’Europa es veuen les estadístiques i es considera que la mediació cal implementar-se per obtenir aquests resultats positius.

D’aquesta manera s’implementa un mitjà per solucionar conflictes i per estalviar despeses en justícia i per tant, el ponent considera que sí que és vist com una justícia low cost. Alhora, la formació que necessiten les persones en matèria de mediació és poca o està valorada en poques hores. Cal tenir persones expertes en conflictes, en la realitat social. La persona que faci de mediador/a ha de conèixer les característiques de l’àmbit on sorgeix el conflicte.

Un mediador també ha de tenir una bona formació de psicologia social i de psicologia cognitiva. Ha de saber com pensa la gent i com prenen les decisions. Conèixer com prenem les decisions és fonamental. Com es pot veure doncs, el mitjà de la mediació no ha de ser més econòmica per l’Estat sinó per les parts implicades.

Per finalitzar, voldria que reflexionem sobre si és millor la justícia o la mediació? El ponent considero que no és una cosa o l’altra sinó que cal considerar els avantatges i inconvenients d’una i d’altra, com per exemple:
-    La mediació acaba sempre amb el conflicte però no vol dir que el final no sempre és un acord.
-    Hi ha conflictes que són de difícil solució. El procés judicial és un lloc on no es va sol, on hi ha una fase per defensar el què vols, es té una fase per presentar totes les proves i finalment, una fase per reflexionar sobre tot això i emetre una sentència. En la mediació és una mica més deficitària.
-    Les dos vies són eines de resolució pacífica dels conflictes
-    

El problema de la justícia és que està funcionant amb mitjans i estructures del segle XVII. És això que cal corregir.

Cal aconseguir la complementarietat de la justícia i la mediació i aplicar-la en els casos que sigui més útil una eina i una altra. La mediació és una forma més fàcil de resoldre els conflictes i que pot deixar els ciutadans més tranquils. 

Preguntes del públic assistent:

- Quina diferència hi ha entre mediació i arbitratge?
El mediador afavoreix el diàleg entre les dos parts i l’àrbitre és com un jutge que emet una sentència després d’un procés. Se celebra però, al marge dels tribunals ordinaris i l’àrbitre l’escull entre les part.

- Podríeu exposar casos pràctics en els que es produeix mediació?
Per exemple, en l’àmbit de la família existeixen: separacions i divorcis (aquí serà molt important perquè hi continuarà havent-hi una convivència), herències, intergeneracionals (per resoldre conflictes de convivència en el dia a dia); altres conflictes en l’àmbit veïnal; en l’espai públic; temes de consum; conflictes escolar; etc. Treballar per un Ajuntament amplia molt la possibilitat de treballar en tots aquests espais i també les facilitats.

- Què és i per a què serveix la mediació comunitària? 
S’aprofita el conflicte per a treballar amb la persona. S’aprofita el conflicte com a eix central per parlar de convivència, de transformació... El conflicte que pateix una persona o col·lectiu determinat, es treballa tots els conceptes que no només en sensibilització no és suficient. S’aprofita el conflicte per explicar alternatives i creant l’espai eficaç per a les parts.

- Qui decideix si una persona l’atén un mediador o un jutge?
En el cas dels EUA el sistema s’autogestiona, pot ser el jutge, el propi advocat... qui derivi a un lloc o en un altre. A nivell de Catalunya sí que es podria dir que a nivell judicial, la llei diu que es pot sol·licitar la mediació a través de qualsevol de les parts o del propi jutge. Hi ha ajuntaments que n’ofereixen i també des de serveis d’advocats de la zona.

- Com funciona la formació dels mediadors?
Cal formar molt bé als mediadors, i cal que tinguin també coneixement legals del conflicte per poder informar, no assessorar. La formació ha de tenir un valor important tenint en compte que no sempre serà coneixedor absolut de tots els àmbits.

- Quin és el cost econòmic mitjà per a un ciutadà?
La mediació és un mercat obert, tot i així hi ha uns preus públics entorn els 40€ per cada part implicada i sessió. Ens cal fer també molts estudis del què es pot fer en temes de despeses i estalvis. El ponent, Jordi Nieva, considera que la mediació i la justícia haurien de ser gratuïtes, com a servei públic. Reduir conflictes de la societat és per assegurar la pau social, és essencial.

- Podríeu ampliar-nos una mica els referents existents a Europa?
La mediació no funciona bé relativament enlloc. És bastant moderna i no tenim un exemple de país on la mediació funcioni perfectament. Estadísticament a Alemanya però a allà la mediació la fan els jutges. A Anglaterra, Gal·les... el procés de mediació té un caràcter d’amenaça. En Pablo Peralta, el moderador, comenta que el model de mediació comunitària de Catalunya és dels més exitosos del món.

- Qui és el què ha de decidir on van les persones si a la justícia o a la mediació?
La forma de garantir això i que no hi hagi el dilema és que les pròpies persones se’ls hi informi des d’un inici l’opció voluntària de participar en la mediació. Ha de ser un acte voluntari de les parts implicades. Si la mediació aconsegueix el prestigi que necessita serà capaç d’atraure les parts. És molt important que sigui així i no pas per part del jutge i de forma obligatòria.

- Quin és el paper de la mediació en el terrorisme? I amb la norma?
La mediació té molta força. L’exemple d’Euskadi ens diu que la mediació no només s’ha fet amb els de dalt sinó amb totes les capes de la societat. S’han creat espais de convivència al carrer, a les escoles... Potser no se’ls hi pot dir mediadors però sí que s’han creat espais de diàlegs. Jordi Nieva va més enllà i proposa resoldre judicis de la comunitat internacional també a través de la mediació.

Els acords de la mediació han de complir amb les normes i vetllar amb les lleis. Les norme no són les úniques eines per solucionar els conflictes o no tenen per què ser les millors eines.

- El paper del Jutge de Pau és de mediador?
El Jutge de Pau ha de mediar més que no pas fer de jutge doncs no sempre és un professional de la justícia.