dimecres, 12 de març del 2014

El futur de l’Estat del Benestar

Fòrum de debat social

21 d’octubre de 2013 a les 18:00h. a l’Ateneu Barcelonès

El futur de l’Estat del Benestar
Ponent: Ramon Terrassa, Director General d’Acció Cívica i Comunitària del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya.
Moderador: Joaquim Ferrer

Assistents: 40 persones

En començar la sessió, Joaquim Ferrer presenta el convidat, Ramon Terrassa, que substitueix la Honorable Consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté.
Pren la paraula en Ramon Terrassa per començar la exposició que reparteix en quatre blocs:
1. Les dades. En general les dades són dolentes i posen sobre la taula la dificultat de mantenir l’actual sistema. En primer lloc l’atur a l’Estat que és del 23.8% el 2013 situació més agreujada en la franja dels joves que quasi arriba al 50%. A Catalunya el 56% de les llars reben algun tipus de prestació social. L’índex de risc de pobresa a Catalunya és del 19.1%. Paradoxalment, l’any 2007 en un moment de bonança econòmica era del 18.2%. Des de 2011 fins a l’actualitat, les aportacions finalistes de l’Estat cap a Catalunya s’han reduït en un 92%. El diferencial entre el que les entitats aporten a l’Estat i el que després se’ls retorna és de 22.5 milions d’euros. Catalunya cada cop es veu obligada a assumir més competències sense que se li transfereixin els recursos necessaris per prestar els serveis. Pel que fa a recaptació d’impostos, els ciutadans de Catalunya aporten 35.758 milions d’euros a l’administració de l’Estat dels qual, la Generalitat només en recapta directament 2.249 milions per a cobrir un pressupost aproximadament de 30.000 milions.  Hi ha un incompliment de la llei, reconeguda en sentències del Tribunal Constitucional, per part de l’Estat envers Catalunya, especialment en matèria de serveis socials. Catalunya és la Comunitat Autònoma que més diners aporta al fons de l’Estat que nodreix l’estat de benestar. Aporta, per exemple, el 29% dal Fons de reserva de les pensions amb només el 16% de la població.

2. Les amenaces. N’enumera quatre:
a. No tenim model. No hi ha un sistema per a la recepció d’ajudes de manera unificada. Els ciutadans reben prestacions de manera segmentada i per canals separats amb condicions diferents. No hi ha una lògica interna per distribuir els recursos de manera coherent. El problema és estructural.
b. Els recursos hi són i percentualment el pressupost enguany és el més alt que ha tingut mai la Generalitat. El problema està en la quantitat.
c. La demografia Des d’ara fins l’any 2030 haurem doblat el percentatge de persones majors de 65 anys. Actualment la nostra taxa de natalitat està per sota de la taxa de reposició que és del 2.1%.  
d.  S’incentiva la queixa de la ciutadania amb la voluntat de desprestigiar les institucions responsables de la gestió de les polítiques de benestar social a Catalunya.
En conclusió i en el cas de continuar en les mateixes condicions actuals no hi ha cap futur per a les polítiques de benestar social. No hi ha possibilitat d’avançar en l’ajuda al benestar social sense un marc competencial propi conjuntament amb uns ideals democràtics i de llibertat de dimensió nacional.

3. Les oportunitats i potencialitats. Un dels trets identitaris de Catalunya és la força de l’associacionisme i del Tercer Sector. El govern ha de donar-hi suport i ha de crear el marc legal propici per poder operar conjuntament i ha de blindat el model català de voluntariat.

4. Visió sobre el model de futur de les polítiques de benestar social. El primer objectiu del govern ha de ser el fer polítiques de benestar social. Cal mantenir la cohesió social, sota la premissa de ser un sol país  i una sola comunitat, la solidaritat per contribuir al benestar comú, la justícia social i la igualtat no només fent feines d’assistència sinó de també de promoció. Hem de promoure el principi de la responsabilitat personal perquè l’administració pública no pot substituir l’esforç individual. També el principi d’universalitat perquè cal fer polítiques per a tothom al marge de les contribucions de cadascú. Finalment també cal incentivar la iniciativa social del Tercer Sector de manera prioritària en temes d’infància, d’equitat territorial, la cooperació público-privada.

En aquest moment comencen les intervencions del públic assistent.
La primera persona que intervé mostra la seva tristesa perquè en aquest moments estem vivint el pitjor moment de l’estat del benestar. Parla del creixement de l’estat del benestar en els darrers  trenta anys. Entén que el director general argumenta que la incapacitat del govern de realitzar polítiques de benestar social es deu a l’escanyament de recursos per culpa de l’Estat. Pregunta què és el què pensa fer la Generalitat per ella mateixa malgrat la situació econòmica desfavorable i la dependència de recursos de l’Estat.
El director general respon que està bé mirar el passat perquè en aquests anys s’han creat per exemple infraestructures (residències, casals, etc) però que la realitat actual és la que és i que ara no hi ha recursos ni capacitat de despesa.
Una segona intervenció considera que el problema ve de més lluny amb les polítiques ultraliberals dels anys vuitanta que van potenciar les economies financeres en contra del  benestar social.
Ramon Terrassa comenta que sembla que el model de l’actual Estat és el de que cadascú és pagui la seva despesa posant l’economia al servei de les persones.
Una altra persona planteja dues qüestions. El problema de l’estat del benestar no és només de Catalunya en relació als recursos que rep de l’Estat sinó de model de polítiques social en relació a una societat que s’està transformant contínuament. Al marge de la manca de recursos, quin model de benestar social ens planteja? Com es poden articular unes polítiques d’abast global des d’un escenari local? Per on han d’anar les polítiques que permetin la cohesió social?
El que proposa el govern és reformar per fer sostenible, prioritzar les prestacions amb el risc de que algú es quedi sense  i fer que creixi el percentatge destinat a les polítiques socials.
La següent intervenció considera que, malgrat la situació, el govern ha d’assumir la seva responsabilitat. Pregunta si hi ha alguna política concreta en matèria de prevenció de la pobresa, la infància o les  desigualtats?
En referència a les polítiques de família es treballa en els permisos parentals per a que les persones disposin de més temps, en altres mecanismes de cura diversificats que no només siguin llars d’infants i en la parentalitat positiva.
Una altra persona reflexiona sobre l’augment de gent gran i la problemàtica que generarà en el futur. Comenta que el model que hi ha per ells és bo però que manquen aspectes preventius com l’educació. Pensa que cal aprofitar el voluntariat i la gent jove per ajudar la gent gran.
El director general comenta la satisfacció per la gran quantitat de persones que participen en els casals de gent gran, gestionats per associacions, en els quals també s’hi fan altres activitats destinades a d’altres franges d’edat. Cal veure l’envelliment com un èxit no com un problema i cal acompassar la societat per a que sigui viable.
La següent persona a intervenir  comenta que en les polítiques de benestar social caldria incorporar-hi les polítiques d’ocupació i d’habitatge.
En Ramon Terrassa diu que hi està d’acord i dona la dada que Espanya és l’únic país europeu que té una taxa d’atur sostinguda en el temps de més del 20% malgrat que en els darrers deu anys ha creat més llocs de treball amb uns tipus de contractació a precari. El problema és el model i que cal canviar-lo perquè ha canviat el paradigma.
Una altra intervenció comenta que l’estat del benestar és transversal. que el PP no creu en l’estat del benestar, que Catalunya té una autonomia que ha esta laminada. En aquesta situació cal intentar que el govern dediqui temps a defensar idees argumentar el perquè es fan les coses per contrarestar els que estan en contra de l’estat del benestar.
El director general hi està d’acord. Creu que cal debatre sobre el benestar social perquè irradia sobre molts altres temes com la sanitat o l’educació. Creu que cal tenir la motivació perquè allò que es faci des de qualsevol lloc serveixi per millorar el benestar de la gent.
La darrera intervenció comenta que també s’han anat envellint les idees, no només la població, i que en el segle XIX els treballadors ja parlaven de la sanitat, de l’educació, de la garantia del lloc de treball, d’una igualtat econòmica i social. Considera que actualment s’està parlant d’un estat del benestar limitat si no és parla de llocs de treball i de salaris dignes. Diu que les classes treballadores sostenen l’estat del benestar i que se’l paguen amb escreix.

Per acabar, el director general dona les gràcies per haver estat convidat i Joaquim Ferrer clou l’acte.