dimecres, 12 de març del 2014

El copagament en l’atenció a la dependència

Dilluns 21 de desembre de 2011, a les sis de la tarda, a l’Ateneu Barcelonès

FÒRUM DE DEBAT SOCIAL

El copagament en l’atenció a la dependència
Ponent: Júlia Montserrat i Codorniu, economista i experta en economia dels Serveis Socials
Coordinadora: Rosa Domènech
Moderadora: Cristina Rimbau

Assisteixen 30 persones.

Presentació del debat a càrrec de Cristina Rimbau
Júlia Montserrat és una persona que ha realitzat diferents estudis, diferents investigacions sobre aspectes socials a nivell econòmic. La seva història personal i professional fa que ens pugui parlar de l’atenció a la dependència des d’aquest àmbit, l’econòmic.


Intervenció de Júlia Montserrat
La dependència és un tema molt important. Hi ha diferents noms per parlar del copagament però tots ells es refereixen a que l’usuari pagui una part de l’atenció que reb.

En els darrers anys hem augmentat l’esperança de vida, augmentant així les probabilitats de ser dependents al viure més anys, i augmentant també la probalitat de viure més anys en dependència. Tothom viu una mitjana de set anys en dependència.
 
Les dificultats econòmiques actuals i de l’àmbit de cura (qui ho assumeix) junt amb aquest augment del nivell de dependència, s’acaba produint un sobrecost. La dependència té un cost afegit al dia a dia: una tercera persona que s’ocupi del dependent, medicaments... També podríem afegir-hi un cost emocional.

Hi ha diferents càlculs sobre el cost econòmic. A línies generals i a tall de resum en destacaríem:

-          Dependència moderada per any: 7000€ de cost per persona
-          Dependència greu per any: 10.721€ de cost per persona
-          Dependència molt greu per any: 22.380€ de cost per persona

Amb aquestes xifres veiem clarament l’important cost econòmic de la dependència. A dia d’avui, una persona gran potser pot arribar a pagar-se aquesta quantitat amb la seva renda, però no tothom té patrimoni o líquid per pagar-ho. En aquest sentit, la Comissió Europea dicta, als anys 80, que els governs han de fer protecció social per a la dependència.

Si es vol procurar un benestar individual, els governs han de treballar en aquesta línia. Espanya ho va fer. La Llei de la dependència, aprovada al 2006, contempla aquesta necessitat. Es tracta d’una llei universal en la que tothom té dret a unes prestacions, sigui de l’edat que sigui; les persones dependents poden sol·licitar ajudes i les Comunitats Autònomes són les que han d’atendre les demandes. És una llei que va lligada als Serveis Socials i no a Sanitat, que planteja la possibilitat d’establlir un copagament, i marca un marc comú estatal però cada Comunitat Autònoma estableix diferències.

A nivell de Catalunya, respecte altres Comunitats, podríem dir que és un model menys recaptatori que d’altres i així ho fixa la Llei de Serveis Socials de Catalunya. Fixa també que els serveis essencials no seran pagats per l’usuari. Per calcular la capacitat econòmica no es compta la plusvalua de les variacions patrimonials ni la avaluació del patrimoni. Hi ha copagament. Es calcula segons ingressos de la persona.

Quan parlem d’un sistema de copagament l’hem d’entendre com a poc progressiu. Les classes baixes i mitjanes són les que surten més perjudicades doncs paguen una proporció més gran en comparació a les rendes altes. És un model no ideal.

Aquest sistema és sostenible? El pressupost actual per dependència és de 70€ per habitant. A través del copagament el govern recupera una part (dades del 2011). Hi ha un benefici de creació de llocs de treball i per tant, hi ha més gent pagant uns determinats impostos. A l’hora, beneficia a molts usuaris, un total de 137.444 persones. Amb pocs diners es beneficia a molta gent.

El repte actual és mirar d’assegurar que no hi hagi retallades en aquest àmbit. En aquest sentit la ponent planteja diferents alternatives, entre elles la de l’assegurança pública.

Hem de seguir defensant el model públic de la dependència i la màxima gratuïtat de tots aquests serveis. Si no és possible, es pot plantejar el copagament sense finalitat recaptatòria i seguint un model progressiu, que les rendes mitges i baixes no es carreguin amb el pes.

Preguntes del públic assistent a l’acte:

- La ponent ha parlar de crear impostos finalistes però això no és possible.

Es poden trobar fòrmules que sí que són finalistes com el cèntim sanitari o crear un impost per a la dependència.

- En tot moment la ponent ha parlat de què es podria fer... Actualment no hi ha un model de copagament? Quin percentatge dels ciutadans pateixen situacions de dependència? Com és que hi ha un debat tan viu sobre el copagament quan ja s’està aplicant?

S’està aplicant i regulant el copagament en l’àmbit especialitzat. En l’àmbit local no s’està aplicat i aquí és on recau el debat. El copagament a serveis socials sempre ha existit. El debat també recau en el percentatge que ha d’assumir la població.

- Què fan els països que ens envolten?

No hi ha unitat, cada país de la Unió Europea fa coses diferents.

- Hauríem de mirar què en surt dels impostos que paguem, a quines finalitats van. Sempre parlem de les coses que es paguen en l’àmbit social però també hi ha d’altres aspectes. La Llei és fràgil perquè neix dels pressupostos de l’Estat. No té un fons propi.


Quan es va elaborar la Llei es comptava amb el superàvit com a fórmula de finançament. Els fons específics (com els de les pensions) permetríen assegurar un finançament per a la dependència, encara que no sigui total, hi hauria un finançament públic mínim assegurat.