dimecres, 12 de març del 2014

Economia social i solidària: objectius, realitats i possibilitats

Dilluns 21 de gener de 2013, a les sis de la tarda, a l’Ateneu Barcelonès

FÒRUM DE DEBAT SOCIAL

Economia social i solidària: objectius, realitats i possibilitats
Ponent: Antoni Comín, economista i professor d’ESADE
Moderador: Quim Ferrer
Coordinadora: Rosa Domènech

Assisteixen 35 persones.

Presentació del debat
El ponent convidat a la sessió d’avui és l’Antoni Comín. Aquesta xerrada estava prevista pel mes de desembre però no es va poder fer. Al ser un tema tan interessant, hem decidit realitzar-lo aquest mes de gener.

Intervenció d’Antoni Comín
Les propostes que ara us explicaré comparteixen l’essència de les 50 propostes que ens van venir a presentar el Laboratori d’Economia Social i Solidària a mes d’octubre. Estem contents de veure que el treball que vam començar fa tants anys també és treballat en altres països.

Hi ha estratègies reals que ens permetin avançar en aquesta estratègia d’economia social i solidària?

Si fem un repàs a moltes corrents teòriques de l’economia veiem que moltes d’elles acaben parlant d’aquesta economia social. Estem contents que això sigui així. Cada cop més gent es mira l’economia social doncs els vells instruments de construcció econòmica ja no ens serveixen, són fràgils i vulnerables. Els instruments s’han debilitat i per això és normal que molts girin el cap envers els instruments que fins ara, no s’hi havien parat ni a pensar. Això no ens ha de fer pensar que l’economia social sigui una solució en temps de crisi; aquesta és un model alternatiu i no és ni per un sector en concret ni per un temps determinat: és per a tots els sectors i per a tots els temps.

Què és l’economia democràtica? Són bàsicament organitzacions productives que apliquen igualtat i democràcia: igualtat en la distribució interna dels excedent i participació, cal que l’economia sigui social.

L’economia té tres esferes: la del treball, la de l’estalvi i la del consum. És importantíssim transformar aquestes tres esferes. En totes tres hi ha la possibilitat d’atenir-se de forma intensa als dos grans valors que hem comentat de la igualtat i la democràcia.

És important posar els indicadors en aquests valors per tal de tenir les eines necessàries per aquest mercat social. És per això que necessitem instruments com les memòries de sostenibilitat i el balanç social.

El primer sentit del mercat social és que existeixi, el segon fer-lo créixer i el tercer és orientar aquest cap a la democràcia econòmica. El consumidor és una palanca de transformació social i hem d’aconseguir que això sigui així, que aquest/a consumeixi amb compromís. Cal fer recerca de com aconseguir-ho.

Dos reflexions per acabar: La primera és quin paper ha de jugar la societat civil i quin paper tenen les institucions públiques? La gràcia d’aquesta història és que la locomotora ha de ser la societat civil. El consum social i responsable l’ha de fer la gent, no es pot imposar des del govern, el gest de posar els diners en una banca ètica és de l’individu i no de l’Estat. Quins instruments han d’existir i qui els ha de promoure? Doncs segurament les dos parts hi hauran de participar però el motor ha de ser la societat civil, la ciutadania.

La segona reflexió que deixo sobre la taula és la de quin és el potencial de substitució d’aquesta economia respecte a l’economia actual? Tenim el cap estructurat de tal manera que tendim a respondre que aquest potencial és molt petit però també podem pensar que és infinit. Hauríem d’aprendre a contestar evitant aquests dos extrems. No podem trobar una resposta sense abans haver dut la teoria a la pràctica. Hem de renunciar a contestar-la per anticipat. Ho hem de contestar des de l’experiència concreta.

Preguntes del públic assistent:

- Quan parles d’orientar el consumisme cap aquesta democràcia econòmica, en quin tipus de motivacions estàs pensant?

Jo diria que de motivacions n’hi ha d’altruistes, en les que els valors de la gent s’ajusten millor a aquest altre tipus d’economia que no pas a la capitalisme; i les motivacions egoistes, que ens corresponen al capitalisme i que ens demostra que aquest deixa la gent tirada i que pot afectar a tothom. Tothom pot caure pel precipici. Si podem fer una economia sense precipici ens estarem salvant.

Per guanyar la batalla al sistema cal aconseguir que la democràcia, la participació i l’equitat interna sigui un factor de competitivitat empresarial.

- Has parlat del lideratge de la ciutadania i per a mi ha faltat que parlis dels poders públics. És prou forta a hores d’ara una iniciativa només ciutadana?

Cal introduir la pota pública en aquest context. Els francesos proposen que l’Estat sigui el motor d’aquestes iniciatives. Nosaltres creiem que ho ha de ser la ciutadania i que l’Estat també s’hi ha de sumar. Tothom ha de liderar. Cogestió, autogestió, cooperatives... és igual el terme jurídic que emprem el què cal és saber què s’està fent en termes de democràcia i igualtat. Cal entendre aquest model de societat civil i hem d’estar disposats a fer els canvis d’acord amb uns valors.
 
- Quan es parla d’economia social solidària caldria tenir en compte les experiències que existeixen. L’economia social al nostres país està excessivament suportada per les aportacions de les nostres administracions. Caldrà formar a les persones per tal de poder-ho tirar endavant.

Hi ha moltes empreses cooperatives que no tenen suport públic (també n’hi ha que sí), falten dades i no hi ha estudis que ens digui el suport que hi ha al sector cooperatiu, i si és diferent al que hi ha en d’altres sectors.

- En aquest nou paradigma, quin element facilitador pot oferir l’administració? I la segon tema que volia plantejar és sobre l’explicació del cooperativisme al País Basc. Més enllà del PIB cooperatiu basc que és del 8%, cal tenir en compte la influència d’aquest en la societat basca. No només pensem en el cooperativisme si no que em de mirar com les empreses que no ho són, han d’anar elements propis d’aquest per tal d’incorporar-los. Serem capaços d’explotar el cooperativisme d’una forma adequada?

S’ha de fer pedagogia i incloure en els currículums educatius el coneixement del cooperativisme. Però també cal explicar les experiències existents doncs són el millor exemple i el més motivador. L’experiència és la millor escola.

Totalment d’acord amb el què dius del País Basc. Cal anar amb compte que algunes empreses han entès el tema de crear equips democràtics, participatius... però no s’hi val que no siguin equitatius. Aquests dos valors van junts i no poden anar separats.

- No has comentat el tema de les monedes socials i complementàries. És  un fenomen creixent en el món i molt important.

Efectivament és un instrument a tenir en compte i per construir aquest model del què parlàvem. Cal conèixer els casos que s’estan duent a terme i funcionant i tenir-los en compte.


- La formació i la sensibilització són coses diferents. No hi n’hi ha prou amb els exemples. Cal sensibilitzar i donar elements perquè la nostra societat pensi en aquesta economia social de debò.

La millor pedagogia és l’experiència. Per fer la sensibilització és millor explicar bones pràctiques que no pas teories cooperatives. Veure els resultats és més motivador. Els líders d’opinió d’aquest país s’apunten a l’economia social. Potser ens hauríem de posar a dissenyar estratègies en aquest sentit, per tal d’implantar-los en el discurs el més aviat possible.