dimecres, 12 de març del 2014

De la immigració a la ciutadania

Dilluns 18 de novembre de 2013, a les sis de la tarda, a l’Ateneu Barcelonès

FÒRUM DE DEBAT SOCIAL

De la immigració a la ciutadania
Ponent: Saïd Kadaouí, psicòleg i escriptor
Modera: Rosa Barenys
Coordinadora: Rosa Domènech

Assisteixen

30 persones.

Presentació
El Fòrum de Debat Social d’aquest mes pretén abastar un tema molt important i complex, un tema que cal que anem tractant, parlant i analitzant regularment per tal d’afrontar-lo i analitzar-lo com es mereix.

Intervenció de Saïd Kadaouí
Els prejudicis són universals, tothom en té. Hem d’acceptar que tenim prejudicis i no culpar-nos en excés pel fet de tenir-ne. És important reconèixer-ho i afrontar-ho per no jutjar només a través del prejudici. Hem de trobar un espai per reflexionar sobre la realitat que afecta als éssers humans. Freud deia que hem de saber que el monstre i la capacitat creativa ens habita a tothom, que som capaços del millor i del pitjor. Sovint, parlant de prejudicis parlem de l’immigrant, de “l’altre. Aquest ens fa treure el monstre, veiem incivilització, raresa... Quan això és així, la nostra vida diària pot ser distorcionada.

Analitzant la història d’Europa podem dir que aquest és un dels millors experiments que s’ha fet mai (encara que hi hagin moltes coses per arreglar). La qualitat de vida és bona, hem de ser conscients del que tenim, no tothom disposa del què tenim nosaltres.

En el nostre continent hem tingut tres grans discursos a l’hora d’afrontar “l’altre”. Tres grans pensaments que han marcat la immigració, el tipus d’acollida... Són els següents:

1.       Assimilacionisme: És aquella corrent que argumenta que quan “l’altra” arriba a un nou lloc, s’ha d’acoplar a aquest i oblidar de la resta. Aquesta és una idea dels anys 80 i que es vivia amb total normalitat. La persona immigrant havia de fer l’esforç per adaptar-se i no diferenciar-se dels autòctons. Això també venia molt determinat pel nombre d’immigrants existents al nostre país que era molt menor que el d’ara i facilitava aquesta assimilació i la voluntat de no diferenciar-se gaire de la població local.
El fer de migrar a un lloc per quedar-t’hi determina molt l’actitud i la conducta. La provisionalitat també afecta molt tant a l’immigrant com al país d’acollida. L’assimilacionisme no acaba de funcionar doncs una persona no pot deixar de banda allò que és.

2.       Utilitarisme: És aquell discurs que argumenta que el país d’acollida necessita els immigrants, els necessita en un determinat moment i per alguna qüestió (habitualment per fer unes feines concretes). Quan ja no se’ls necessita, se’ls hi diu que marxin. Aquesta tipologia no té en compte però que la persona és un ésser humà, amb una vida. Voler traslladar aquest sistema al gruix de la immigració és frustrant. Pot ser un model interessant en uns moments puntuals o per a col·lectius determinats però no pot ser el model per gestionar la totalitat de la immigració doncs tractes a l’individu com a objecte a la disponibilitat dels autòctons, qui en determinen la vida dels altres segons les seves necessitats.

3.       Inclusiu: Aquest discurs accepta allò que les persones són, la seva identitat. Es fa càrrec de la realitat i la intenta aplicar en la societat d’acollida. Es tracta de trobar un marc confortable per a tothom, amb drets i deures per ambdues parts. A Catalunya anem prou enfocats en trobar un marc flexible, dins aquest enfoc, que ens permeti conviure. Aquest model requereix el pacte, un gran esforç.

Val a dir però que el conflicte de la immigració no sempre és dolent però que tampoc és evitable. Existeix individualment i a nivell de grup. Es pot reprimir, dissociar, apartar... però acaba apareixent en un moment o altre i per tant, cal resoldre’l i cal afrontar-lo.

La persona de fora s’intenta agafar amb allò segur per això molts immigrants fora dels seus països d’origen reivindiquen molt més la seva identitat i no accepten els canvis. Passa amb la religió, s’agafen a això més enllà d’una cosa espiritual. Passa a ser la manera de donar a conèixer els seus orígens als seus fills i filles, de no perdre la seva identitat. Això té la complexitat que a vegades els hi impedeix desenvolupar-se lliurement al país d’acollida. Si no hi ha una experiència tan radical de canvi, aquests aspectes no sobresurten tant i és així com per exemple, la població immigrant d’una ciutat que va a viure a una altra ciutat, no permet visualitzar tan els canvis i les diferencies doncs hi ha punts en comú.

La vergonya és un sentiment que juga un paper important en tota persona immigrant. La sensació de ser “l’altre”, no deixar-ho de ser mai... El racisme pot influenciar en la teva pròpia identitat. A nivell social han existit diferents respostes. En molts casos hi ha hagut una forta exclusió i els propis immigrants s’han identificat amb els propis estereotips.
 
S’ha de lluitar molt i racionalment per canviar moltes coses. S’ha de vèncer la injustícia sense recórrer a allò més primari. Ens hem de capacitar (ciutadania, Estat...) per saber-ho fer.

Hem de preveure i intentar avançar-nos als problemes. Hem de lluitar per la societat que volem sense defugir dels conflictes i els problemes. Hem d’establir límits però tenint clar que l’altre és una persona amb autonomia. Dignitat i autonomia són els límits d’una persona. Límits prou flexibles perquè hi càpiga tothom.

Preguntes del públic assistent:
- No crec que s’hagi avançat gaire amb els plantejaments, no s’ha evolucionat gaire en el discurs? Molts anys després d’haver-nos fet determinats posicionaments i les reflexions continuen vigents.

- Els valors que has comentat de la vergonya... tenen espai en moltes altres problemàtiques socials. Fins quan s’és immigrant i quan se’n deixa de ser-ho? Fins quan s’és “l’altre”?

Hi ha un tret comú en totes les intervencions i les contestaré en bloc. El tema de la immigració és complex i ampli. No és un tema nou, hi ha moltes diversitats i diferents problemàtiques dins... és un procés o processos que tenen a veure amb els ésser humans. Han passat, passen i passaran i cada generació l’ha afrontat, l’afronta i l’afrontarà com podrà. Podríem dir que en els darrers anys no s’ha variat tant pel què fa al tractament d’aquesta problemàtica.

-  L’acceptació de “l’altre” és complicada. Com hem de resoldre els múltiples conflictes que existeixen amb els molts diferents immigrants arribats d’altres països i amb moltes necessitats i interessos diferents? Tot això, tot mantenint la personalitat del meu país.

- Caldria que acceptem les diferencies, a través d’equilibris, enlloc d’imposar.

- Feina n’hi ha i molta, a nivell legal i a nivell social. Gran part d’aquest repte passa per Europa.


El “nosaltres” l’hem d’engrandir i entendre’l com a divers i gran. Hi ha un perill: no crear un “altre” on dipositar tots els mals. El conflicte per naturalesa és irresoluble. Però no és dramàtic. Per conviure han d’haver-hi conflictes. El que sí que és pot anar perfilant són les voluntats. Trobar una societat més o menys inclusiva. L’estranger o allò que nosaltres creiem que és un estranger, fa despertar una rivalitat molt semblant al què li passa a un germà gran quan li arriba un germà petit a casa. És per aquí per on hem de treballar per tal que el conflicte no arribi a esdevenir dramàtic.